Forum

IZONNET :: Forum :: Motor :: Bil

<< Föregående tråd | Nästa tråd >>
Bilträsket åter igen.. .
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: IZON, Site_Bot, Sirius, Xabet, daniel, zowix, Angie
Författare Post
IZON
fre aug 03 2007, 21:36
Högsta hönset

Registrerad medlem #1
Registrerad: lör jun 10 2006, 17:52
Ja då var man i bilträsket ännu en gång.. .
Idag gick min bil officiellt sönder Först började bilen varva satan å sen small det, växellådan gick åt helvete.. Enda växeln som funkar är 4an och backen.

"IZON. Reaching for a new car since my gearbox got fucked up today."

Så whats next liksom.. . Behöver en bil ganska omgående och utan allt för mycket sparade pengar känns detta rätt illa.. .

Tillbaka till toppen
Webbplats
Xabet
lör aug 04 2007, 13:10

Registrerad medlem #8
Registrerad: lör jul 22 2006, 12:00
Du kunde fan ha fortsatt i förra tråden
Hmm.. hamnade växellådan i friläge eller var någon växel i när det small? Du vet, man får en ny växellåda för nästan ingenting på skroten.
Sen ska den ju bara bytas.
Tillbaka till toppen
Webbplats
IZON
lör aug 04 2007, 15:07
Högsta hönset

Registrerad medlem #1
haha jo jag vet Men det är roligt med nya rubriker..

Först började bilen varva satan (dvs jag åkte fortfarande frammåt och hastigheten ökade) släppte på gasen å testade gasa igen, då funkade de.. sen efter typ 500 m så small det å sen lät det som att man drog i en växel utan att koppla å så small de till igen.. sen hände det inget när man gasa
Rullade fram och ställde mig på en liten "ficka" framför en karta vid vägkanten.. ringde ett par samtal å sen började jag testa växlarna.. backen och 4an fungerade. skulle köra iväg å ställa mig på ett bättre ställe kom typ 500 m till på 4an sen small det till igen så slutade 4an fungera.. så då fick jag backa å ställa mig bra.. backen fungerar så vitt jag vet fortfarande men jag kände inte för att backa hem bilen på E18

Så nu står den i lunda industriområde och ruttnar..

Pallar seriöst inte lägga ner mer pengar på den bilen.. det känns ju rätt onödigt när man ändå skulle behöva byta både växellåda säkert kopplingen också och båda bakre bromsoken inklusive bromsbelägg och skivor..
Så det blir en ny bil istället..
Tänker nog ta ett baklån.
Tillbaka till toppen
Webbplats
Xabet
lör aug 04 2007, 16:01

Registrerad medlem #8
Kan du inte skruva bort ratten och dimljusknappen och klippa kabeln som den sitter i?
Jag kan betala 200-250 spänn inklusive frakt
Tillbaka till toppen
Webbplats
Xabet
lör aug 04 2007, 16:02

Registrerad medlem #8
Vad blir det för bil denna gång? En nyare än 92? (oavsett modell)
Tillbaka till toppen
Webbplats
IZON
lör aug 04 2007, 18:01
Högsta hönset

Registrerad medlem #1
Hur skruvar man bort ratten? så att jag vet att jag får med mig rätt verktyg..

Det blir max en 98.. Men jag har kollat på en 03a blir nog ett billån som sagt. 79 laxar mjaaaaa bra skit liksom..
Tillbaka till toppen
Webbplats
Xabet
sön aug 05 2007, 10:30

Registrerad medlem #8
Ok, efter att ha gjort lite researching så ska det sitta en mutter under den lösa delen mitt på ratten. Och har du ingen lös del (kommer inte ihåg ifall din ratt är helgjuten) så ska det hursomhaver sitta en mutter där någonstans
Skruva lös den så att den sitter med något gäng kvar (mutter ska alltså inte vara helt lös). Och det för att du inte ska få ratten i ansiktet när du ska dra lös den.
Sen kan du ta och spraya i, dränka, rattstången (där ratten sitter fast) 5-56 och dra utav helvete. Du kan även sätta knäna under ratten och hjälpa till att dra med dem.
Om den av förmodan ändå inte vill lossna så kan du ta en hammare och hamra på rattstången samtidigt som du dra med ena handen och med hjälp av knäna.

Går det inte så skit i det bara, jag får väl tag på en ratt på något annat sätt
OBS! Se till så att du inte har airbag i ratten!! Annars kan det finnas risk för att du skiter på dig när du försöker dra ut ratten

Sen dimljusknappen är jätteenkel att ta bort (den med två knappar du vet?)
Du tar en plattmejsel (spårmejsel) och bänder FÖRSIKTIGT ut ramen som sitter i instrumentpanelen. När du bänt ut den en bit kan du ta tag med fingrarna och dra ut skiten och klippa kablarna, helst en liten bit in, till knappen så att jag får båda kontakterna med.

Oklarheter tas upp i denna tråd
Tillbaka till toppen
Webbplats
IZON
sön aug 05 2007, 12:43
Högsta hönset

Registrerad medlem #1
Haha bra där det låter som en hel omöjlighet att få bort ratten.. men jag tar med mig en justerbar skiftnyckel för du råkar väl inte veta storleken på muttern
Men den borde alltså sitta under "tutan"?

Haha jag vet hur man får bort dimljus skiten jag frågade inte efter instruktioner angående den men det är ju bra att du är övertydlig så jag slipper fråga..

Haha airbag i den där skiten nä de tror ja inte.. för då skulle man ju riskera att den small när man körde helt vanligt
Tillbaka till toppen
Webbplats
Xabet
sön aug 05 2007, 15:37

Registrerad medlem #8
Jag vet tyvärr inte storleken men om det finns möjlighet så ta med dig hylsnycklar/hylsor och fasta nycklar och skiftnycklar och 5-56 utifall att
Tillbaka till toppen
Webbplats
IZON
sön aug 05 2007, 15:48
Högsta hönset

Registrerad medlem #1
Nä det blir en sån där justerbarskiftnyckel.. . å en liten burk 5-56 eller varför inte kryploss hahah värdelöst..
Tillbaka till toppen
Webbplats
Gå till sidan       >>   

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Distribuera denna tråd: rss 0.92 Distribuera denna tråd: rss 2.0 Distribuera denna tråd: RDF
IZONNET Forum