Forum

IZONNET :: Forum :: Elektronik :: Köp/sälj

<< Föregående tråd | Nästa tråd >>
Köp av extern hårddisk (som inte blev extern, istället mycket intern)
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: IZON, Site_Bot, Sirius, Xabet, daniel, zowix, Angie
Författare Post
zowix
tis okt 09 2007, 18:08

Registrerad medlem #58
Registrerad: ons jun 20 2007, 18:57
Nu så tycker jag att det är dax för en ny, fin, dyr mjee hälst inte så jätte dyr, hårddisk.

Min som jag har är möö full och det är ju ändå bara 18 Gb iden lille gammle..

Så nu vill jag har råd av IZON & daniel......

tror jag ska göra en krav lista som lille izon gör

Här är min krav lista

*Minst 250 Gb

*Minst 8 Mb cache

*Och priset skall vara under 989 Kr

[ Redigerat sön okt 28 2007, 10:02 ]
Tillbaka till toppen
IZON
tis okt 09 2007, 18:49
Högsta hönset

Registrerad medlem #1
Registrerad: lör jun 10 2006, 17:52
Du glömde berätta vad det är för typ av hårddisk du vill ha..

Först och främst; extern eller intern?
vad för typ av hårddisk; IDE, SATA, SCSI
Om du valt en extern, vilken typ av anslutning; USB eller firewire?
Vilken storlek? 2.5 eller 3.5?
Några överiga finesser (applicerbart på externa)? tex filserver on the go

På tal om nå annat 18 GB mö full för flera sekunder sen om den hade varit min.. hade fyllt den lika snabbt som om det hade varit en diskett

Tillbaka till din fråga..
Med tanke på att du kanske inte är allt för insatt så tippar jag på att du skall ha en intern IDE hdd eller en extern med USB anslutning.
Även helt utan storleksmässiga krav så det blir 3.5 tum. och helt utan extra funktioner..

Här kommer två rekommendationer:
Intern: [LÄNK]
Extern: [LÄNK]

OBS det är produkterna jag rekommenderar inte butikerna och därmed inte priserna..
Tillbaka till toppen
Webbplats
zowix
tis okt 09 2007, 19:32

Registrerad medlem #58
ehm det står väldigt tydligt i rubriken att jag skall ha en extern och jag ska ha 2.5 eller 3.5" det spelar mindre roll... och ja USB. vad fan är firewire?
Tillbaka till toppen
IZON
tis okt 09 2007, 19:36
Högsta hönset

Registrerad medlem #1
Ah på såvis.. det var för otydligt för mig.. jag brukar inte vara så noga med att läsa rubriker
Tillbaka till toppen
Webbplats
zowix
tis okt 09 2007, 19:48

Registrerad medlem #58
Då har du lärt dig nått i dag då
Tillbaka till toppen
daniel
ons okt 10 2007, 07:51

Registrerad medlem #64
Registrerad: lör aug 18 2007, 15:40
Saxat från wikipedia
Firewire är Apple Inc. namn på en teknik för seriell högkommunikationskoppling som används till och från datorutrustning, till exempel överföring av information från digitala videokameror. Tekniken utvecklades under ledning av Apple tillsammans med bland andra Texas Instruments, IBM och Sony. Andra benämningar på tekniken är I-Link (av Sony) och IEEE 1394. Firewire är ett alternativ till USB och återfinns hos datorer från bland andra Dell, Sony och Apple. Liksom USB kan Firewire strömförsörja inkopplade enheter. Firewire går efter Sonys lansering av Playstation 2 även under namnet iLink eller i.Link.

Det finns tre olika sorters Firewire, 4-pin som finns på många bärbara datorer, 6-pin som finns på en del bärbara men används främst av apple och 9-pin.

Det finns två olika standarder av Firewire: Firewire 400 och Firewire 800. Firewire 400 hanterar upp till 400 megabit per sekund och Firewire 800 upp till 800 megabit per sekund. Även om Firewire 400 i teorin är långsammare än USB 2.0 (480 megabit per sekund) är den oftast i praktiken snabbare eftersom Firewire fungerar direkt mellan två enheter och inte måste kontrolleras av en central (dator).

I skrivande stund så är maxhastigheten för FireWire 3145.728Mb/s (Ca 3,146 Gigabyte per Sekund)
Tillbaka till toppen
daniel
ons okt 10 2007, 07:54

Registrerad medlem #64
Registrerad: lör aug 18 2007, 15:40
Sen så skulle jag rekomendera en intern, har extern usb hdd. Den funkar utmärkt, men kan bli lite problem om den flyttas mellan flera datorer. Samt hastigheten mellan datorn och hdd är långsamare än intern. Men allt beroende på vad du ska ha den till :p Den har en tendes att tappa partionstabellen. Då blir det tjorv :p Lyckligtvis så har jag lyckats fått fatt på ett program som scannar av hårdiskar utan att bry sig vart/när start/stop punkter finns. Så det går att rädda endå :p
Firewire är dyrare, så sikta in dig på en usb vagga istället :p Ps. Kolla så att du har ansl för firewire om du endå bestämmer dig för en sån. Det är inte alla datorer som har det som standard. Mera MAC som har det De är jhu alltid lite före hela tiden........ *Håller för öronen för vrålet från PC människorna *

[ Redigerat ons okt 10 2007, 07:56 ]
Tillbaka till toppen
zowix
ons okt 10 2007, 09:00

Registrerad medlem #58
Mehn..... Ni gör det bara svårare för mig

Men porr förstås
Tillbaka till toppen
IZON
ons okt 10 2007, 09:18
Högsta hönset

Registrerad medlem #1
Det leder vidare till andra frågor... Om du skall ha högupplöst pussy så får du lägga en sats på en intern eller en hdd med firewire (och då antagligen även ett firewirekort). Inte för att jag tror att pussyn skulle lagga på en usb 2'a heller men ändå. det beror ju på hur mycket du belastar disken. dvs om du tankar ner 5 HD pussy filmer och tittar på två samtidigt garanterar jag att det laggar

btw hur smart är det att ändra kravlistan så där utan att säga till.. tänk på att mina rekomendationer blir värdelösa och inkorrekta.. dålig stil.

[ Redigerat ons okt 10 2007, 09:20 ]
Tillbaka till toppen
Webbplats
zowix
ons okt 10 2007, 09:48

Registrerad medlem #58
Mja men du måste var mer öppen med uppdateringar

Men, men jag skall ha USB... har inte firewire.... inte SATA heller vi gör det så enkelt och billigt för oss tycker jaaa!

ofta man kollar på två samtidigt så desperat är jag inte

HAr ju en sån dära som kan göra vanliga hårdoskar till "externa" typ... kanske kan bli billigare tänkte jag
Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>   

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Distribuera denna tråd: rss 0.92 Distribuera denna tråd: rss 2.0 Distribuera denna tråd: RDF
IZONNET Forum