IZONNET :: Forum :: Data, IT & Internet :: Modem/Router/hubb/switch |
|
<< Föregående tråd | Nästa tråd >> |
Trådlöst hemma. |
Gå till sidan << >> | |
Moderatorer: IZON, Site_Bot, Sirius, Xabet, daniel, zowix, Angie
|
Författare | Post | ||
IZON |
|
||
Högsta hönset![]() ![]() ![]() Registrerad medlem #1
Registrerad: lör jun 10 2006, 17:52inlägg: 1662 |
Mbps = Mbit Mbit = 1/8 Mb 54Mbps = 6,75 Mb Och sedan i ditt fall är 54mbps antagligen inte dataverföringshastigheten som anges utan signalnivån. Din verklige throughput kan vara så låg som kanske 20mbps på 40 meters avstånd. På din enhet är din verklige throughput 44mbps på ett avstånd av 5 meter. Och jag antar att det är bra mycket mer än 5 meter från din AP till din GW. Och om du tänker att den maximala teoretiska hastigheten är 6,75 Mb. Vad tror du då att den praktiska hastigheten blir och ännu värre blir det på det aktuella avståndet och alla olika föremål, elektrisk utrustning och andra störningar som orsakar signalförlust och även eventuella paket förluster som sänker hastigheten ännu mer då du måste skicka om paketen. |
||
Tillbaka till toppen |
|
||
Xabet |
|
||
![]() ![]() ![]() Registrerad medlem #8
Registrerad: lör jul 22 2006, 12:00inlägg: 808 |
Ok, bra svar. Tack. Man ska klämma i lite med hastigheten med andra ord om man ska ha det bra. |
||
Tillbaka till toppen |
|
||
IZON |
|
||
Nja det viktigaste är väl att få en så bra signalöverföring som möjligt. dvs så lite bajs i vägen som möjligt. Kontrollera så att inget skit stör signalen, testa med andra kanaler. Om man har många grannar med trådlösa nät orsakar det även vissa dataförluster. |
||
Tillbaka till toppen |
|
||
Xabet |
|
||
Kan tillägga att det finns minst 8 nätverk när man söker ![]() Annars finns det inte så mycket jag kan göra. |
||
Tillbaka till toppen |
|
||
IZON |
|
||
Men börja med att kontrollera vilka kanaler dina grannar ligger på för att kunna bestämma vilken kanal du själv skall lägga dig på. Det bästa är att ligga 4-5 kanaler ifrån alla andra men det kan ju vara ett problem då det bara finns 13 kanaler, varav vissa är låsta i vissa länder. Använd dig av tex detta program för att se vilka kanaler dina grannar ligger på. |
||
Tillbaka till toppen |
|
||
Xabet |
|
||
Ok, laddade ner det och grannarna ligger på 11 och jag på 1. Är ju minst 4-5 ifrån kan man tycka ![]() |
||
Tillbaka till toppen |
|
||
IZON |
|
||
Haha skönt.. Ligger alla grannar på 11? ![]() Lär ju gå hyffsat dåligt för dem att surfa ordentligt.. Okey nästa steg är att kolla efter saker som stör? Ingen babymonitor antar jag ![]() Trådlösa telefoner? ne just de skype.. hmm fundera ut andra saker som kan störa. Om inte så är det antagligen något fel på någon av dina saker som inte fungerar riktigt som de skall. Eftersom signalnivån går upp och ner på det viset som du sa. |
||
Tillbaka till toppen |
|
||
Xabet |
|
||
Dåligt med babymonitorer, än så länge ![]() Mobiler ligger och lurar i vägen men i standbyläge lär de ju knappast störa ut? Jag får testa sätta i ett pci-kort med antenn då jag antar att en antenn ger lite bättre räckvidd. Men som det är i nuläget går det ju att surfa, hyfsat fort. |
||
Tillbaka till toppen |
|
||
IZON |
|
||
Nä telefoner ligger inte i samma frekvens om de nu inte är grova fel på dem ![]() Men om räckvidden ökar så ökar ju hastigheten automatiskt (vid de fall då detta orsakar dataförlust). Med ditt wg111 så har det enligt tester gått upp i 6.2Mbps på ett avstånd på 60 meter. Och det är ju inte direkt speedy inte ens 1 Mb/s ![]() |
||
Tillbaka till toppen |
|
||
Xabet |
|
||
Det är illa ![]() Köper nytt helt enkelt. |
||
Tillbaka till toppen |