Forum

IZONNET :: Forum :: IZONNET :: IZONNET

<< Föregående tråd | Nästa tråd >>
Backup + info
Moderatorer: IZON, Site_Bot, Sirius, Xabet, daniel, zowix, Angie
Författare Post
IZON
sön dec 02 2007, 23:41
Högsta hönset

Registrerad medlem #1
Registrerad: lör jun 10 2006, 17:52
Här kommer jag att skriva lite för egen räknings skull..
Idag gjorde jag en komplett backup av allt på sidan.

Det roliga är att jag redan har börjat ändra saker efter backupen.. men det var ju precis därför jag gjorde en komplett backup för att kunna återställa utif att problem uppstår och senaste gången jag gjorde en total backup var ca 3 månader sen nu.. dock har jag utspridda små backuper av alla enklare förändringar på enskilda filer.. allt smått skit har rensats från stationära datorn då jag formaterade den igår.. nu är det bara att fixa resten på laptopen.

Men men en backup direkt på C: och en backup på en extern HDD och en på ett gratis webhotell utan support för varken databaser eller något annat bara ftp access.. :/ men duger bra som backup.

Nu till vad som händer mellan backuperna så jag vet vad som behöver återställas om fel uppstår.

Eftersom att vi nyligen hade en engelsktalande från tysklan på besök idag övertalade han mig om att göra sidan även på Engelska åtminstonde.
Så here we go..

Part one: alla språkfiler har grundligt genomgåtts så att de är korrekt sparade (ANSI as UTF-8, without BOM)

Detta var ett måste då hela sidan låg under ISO förut.. Och lat IZON har ju inte orkat fixa allt
Men nu skall det vara fixat. (Kan dock finnas enstaka problem under 1/ins/ så det är rapportera som vanligt som gäller om fel hittas)
Övriga ISO/UTF-8 konverterings fel beror på databasen som fortfarande får in vissa fel från enstaka script där det sparas som latin2 i iso format.
Finns även ställen (ex nyhetsidan som har vissa nyheter komplett sparade i ISO som jag ej har hunnit ändra på, finns även 2 poster i chattrutan som är sparade som felaktig utf-8, visas dock korrekt)

Part two: Eftersom izonnet från början "was intended to be in English all over" finns det redan underbara språkfiler med en hel del fel i
Dessa kommer jag att använda när jag har lagt till ett antal hundratals databas tabeller för alla engelska filer suck vilket arbete.. det kommer ta minst hundra år..
Nädå inte riktigt men kanske någon kväll som jag är pigg på och inte har något annat för mig

part three: Redigera alla felaktia språkfiler och lägga till språkväljare i header. kommer dock lägga som en meny till att börja med för att undvika tema problem..

Saker som kommer att göras om ingen har några invändningar är att jag kommer ta bort alla teman utom det nuvarande då det är ett herrans jobb att uppdatera en massa teman varje gång man ändrar något.. invändningar får skapas i en annan tråd inte här..

Detta kommer även att underlätta skapandet av nya funktioner och även helt nya teman men helt nya layouter då jag slipper lägga ner massa onödig tid på att verifiera att alla funktioner fungerar som de skall i ett tema som ser snarlikt ut ett annat..

För att svara på eventuell fråga angående teman så säger jag så här.. visst borde väl alla teman använda sig av samma källkod fast med andra bilder och andra css mallar? Nej tyvärr är det inte så enkelt.. visst skulle det vara lättare och ja till framtida teman med endast olika färger som skillnad så kommer det bara vara css mallarna som styr färgens öde samma med bilderna css mallen kommer styra vilken bild den skall visa..

Tillbaka till toppen
Webbplats
Sirius
sön dec 02 2007, 23:44
Walkabout

Registrerad medlem #7
Registrerad: mån jul 10 2006, 17:56
Ja part two kommer då aldrig att bli av xD
Tillbaka till toppen
IZON
sön dec 02 2007, 23:48
Högsta hönset

Registrerad medlem #1
haha vadådå? bara för att detta aldrig händer:
Nädå inte riktigt men kanske någon kväll som jag är pigg på och inte har något annat för mig

eller vad menar grabbhalvan?

Jag som tänkte göra större delen av detta imorgon kväll om jag inte är helt slut efter en underbar måndag på jobbet. Man blir alltid så underbart pigg av måndagar.. Am I right?

[ Redigerat sön dec 02 2007, 23:49 ]
Tillbaka till toppen
Webbplats
Sirius
mån dec 03 2007, 14:38
Walkabout

Registrerad medlem #7
Registrerad: mån jul 10 2006, 17:56
Ja måndagar är de inge fel på tycker då ja
Tillbaka till toppen
IZON
sön jan 06 2008, 01:22
Högsta hönset

Registrerad medlem #1
Då var allt klart för denna gång och en backup har tagits av allt skojsigt..

Några av sakerna som gjordes innan backup:

• Ett felaktigt $pref skapade antagligen problemet med att firefox vill ladda ner .php sidorna på sidan lite nu och då när databasen segar (borde ha varit problemet, återkom gärna om du/ni märker att detta fortfarande händer).

• Speedat upp sidan genom att jag hittade en hel del debugkod som låg kvar i flertalet filer.

• Gäster borde nu åter igen kunna rösta på omröstningar där gäströster är tillåtna.

• Eventuell bugg i resize_handler hittades som återgav fatal_error när större (över 500kb original bild) tumnagelbilder skulle skapas (dock fortfarande server resizeminne under 8mb. )

• +en hel del till dock inget som är nämnvärt.

Tänkte precis börja med att ta bort teman som ej längre skall användas (som ej har uppdaterats på de senaste seklerna)
Tillbaka till toppen
Webbplats
Dagge
sön jan 06 2008, 08:16
Registrerad medlem #67
Registrerad: sön sep 09 2007, 20:12
IZON skrev ...

Jag som tänkte göra större delen av detta imorgon kväll om jag inte är helt slut efter en underbar måndag på jobbet. Man blir alltid så underbart pigg av måndagar.. Am I right?

Hehe, jag brukar vara ledig på måndagar ^^
Btw, hur går det med Part 2?
Tillbaka till toppen
IZON
sön jan 06 2008, 13:29
Högsta hönset

Registrerad medlem #1
huh? part2 är ju enligt mig klar.. dock inte helt klar eftersom vissa sektioner tex omröstningen har gemensamma databastabeller med den svenska versionen. Men sen att den inte används är ju en annan sak
Tillbaka till toppen
Webbplats
Dagge
mån jan 07 2008, 10:57
Registrerad medlem #67
Registrerad: sön sep 09 2007, 20:12
jaha, du måste ju skriva Part 2, som överskrift, annars förstår man ju inte det
Tillbaka till toppen

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Distribuera denna tråd: rss 0.92 Distribuera denna tråd: rss 2.0 Distribuera denna tråd: RDF
IZONNET Forum