Forum

IZONNET :: Forum :: Allmänt :: Blandat

<< Föregående tråd | Nästa tråd >>
Semester tider
Moderatorer: IZON, Site_Bot, Sirius, Xabet, daniel, zowix, Angie
Författare Post
daniel
ons jun 17 2009, 19:59

Registrerad medlem #64
Registrerad: lör aug 18 2007, 15:40
Funderar på semester, någon som varit i Italien som kan rekommendera något sevärt?
Eller kanske någon annat land? Observera att rekommendationer ska åtföljas av vettiga argument, please (=

Kommer att semestra en vecka i Karlstad oxå. Lite Sverige semester slår inte fel. Egentligen "med handen på hjärtat" hur många här har gjort en riktig Sverige tur? Och besökt slott eller nått i Sverige? Rekomendation, billigt och sevärt!

Kram på er alles
Tillbaka till toppen
IZON
ons jun 17 2009, 22:28
Högsta hönset

Registrerad medlem #1
Registrerad: lör jun 10 2006, 17:52
Slott omg.. vi sprang runt utanför Rosersbergs slott men inte fan är jag mycket för slott..
Har tyvärr inget att säga om Italien och ej heller någon rekommendation om något annat land heller.

Men en sak kan jag säga om du skall till Karlstad kanske Xabet kan tillåta sig att träffa dig i egen hög person då han brukar tillbringa en massa tid där

[ Redigerat ons jun 17 2009, 22:28 ]
Tillbaka till toppen
Webbplats
Xabet
fre jun 19 2009, 11:19

Registrerad medlem #8
Registrerad: lör jul 22 2006, 12:00
Ja, ska man fråga någon aktiv på detta forum om Karlstad så är det väl jag!

Jag kan rekommendera att du går in på karlstad.se och kikar runt lite hemma. Kanske står det något intressant där.

Lite allmänna tips är:
1. Mariebergsskogen.
Sandstrand, minigolf, mysig trädgård, mini-zoo och ett mini-museum som är gratis och ligger fint vid vattnet samt gratis parkering.
När du ändå är där så besök mariebergs strandängar.

2. Skutberget.
Ligger bara någon kilometer utanför centrum. Klippor vid havet, små stränder, frisbeegolf, mycket goda picknickmöjligheter, motionspår samt gratis parkering.

3. Båtbuss.
Åk buss på vattnet antingen genom karlstad eller ut på någon ö i skärgården. Hög mysfaktor.

4. Centrum.
Många affärer och uteserveringar.

Det finns även bra cykelleder och gratis cyklar finns att hyra för någon timme eller över en dag. Om du nu åker till Karlstad så ligger turistinformationen i biblioteksbyggnaden som ligger vid vattnet och bredvid ett museum som även har fina grönområden runtom sig där man kan strosa runt.
I biblioteket finns en billig biograf.

Ska du parkera bilen någonstans nära centrum så kan du stå i närheten av där jag brukar bo (hos min flickvän). Det finns en parkeringsplats som kostar 40kr/dag/max en veckas parkering i rad. Det är billigt med tanke på vad det kostar annars! Finns också gratis helgparkeringar här och var. På de skumma platserna både gratis lördag och söndag och på de bättre så är det bara söndag.

Hotell vet jag att det finns åtminstonde Scandic (byggnaden bredvid där jag brukar bo).

Mja, jag kanske kommer på något mer i efterhand
Tillbaka till toppen
Webbplats
Xabet
fre jun 19 2009, 11:29

Registrerad medlem #8
Registrerad: lör jul 22 2006, 12:00
En riktig Sverigetur gjorde min familj när jag var liten. Men jag tycker inte att det räknas då det inte var mitt initiativ
Annars har jag varit på rätt många ställen i vårt avlånga land.

Jag har besökt en del kyrkor i olika städer.
Örebro- samt Uppsala slott.
Ringmuren på Gotland.
Skärgården i Göteborg och Stockholm.
Allt som finns att se i Gävle
Det mesta i Karlstad.
Mer hoppas jag att det blir.

Budgetsemester för min del i år med tanke på att A-kassan inte vill betala ut några pengar. Så jag ska cykla Klarälvsbanan en vecka och tälta längs vägen.

Tillbaka till toppen
Webbplats

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Distribuera denna tråd: rss 0.92 Distribuera denna tråd: rss 2.0 Distribuera denna tråd: RDF
IZONNET Forum