IZONNET :: Forum :: Data, IT & Internet :: Dator och IT-support |
|
<< Föregående tråd | Nästa tråd >> |
CPU-fläkt snurrar inte = dator hänger sig? |
Gå till sidan >> | |
Moderatorer: IZON, Site_Bot, Sirius, Xabet, daniel, zowix, Angie
|
Författare | Post | ||
Xabet |
|
||
![]() ![]() ![]() Registrerad medlem #8
Registrerad: lör jul 22 2006, 12:00inlägg: 808 |
Min sambos dator låser sig efter kanske 5 minuter. Jag öppnade hennes chassie med våld och såg inget speciellt. Gjorde rent och tog ur grafikkort och bytte plats på ramminne bara för att... Sen startar jag datorn och så hinner jag läsa "cpu fan checksum error" eller något sådant, så jag går in i bios och snokar runt och får se att varvtalen på cpu fläkten är N/A. Alltså att den inte snurrar, så jag tittar in i lådan och får se att detta stämmer. Sååå.. kyler alltså kylflänsen en stund och blir sen så överhettad att datorn helt enkelt låser sig? Jag har ingen annan fläkt hemma att byta till. I mitt chassie sitter det ju fläskfläktarna som inte passar ![]() |
||
Tillbaka till toppen |
|
||
IZON |
|
||
Högsta hönset![]() ![]() ![]() Registrerad medlem #1
Registrerad: lör jun 10 2006, 17:52inlägg: 1662 |
Stämmer säkerligen mycket bra. Testa nollställ cmos och kontrollera cpu fläkts kontakten. Gick det inte att ändra N/A värdet? N/A = Not applicable (eller hur det stavas) Vilket innebär i sin tur att något är fel på fläkten eller av någon anledning gör "datan" (strömvärdet) som skall skickas till den oapplicerbart. [ Redigerat fre nov 20 2009, 17:05 ] |
||
Tillbaka till toppen |
|
||
Xabet |
|
||
Hur nollställer jag cmos? Tar ut batteriet? Testade aldrig att försöka ändra värdet. Vet inte om det går, tror det bara står värdet på fläktvarvtalen. |
||
Tillbaka till toppen |
|
||
IZON |
|
||
Någonstans borde man kunna ställa in värdet för hur fort den skall gå. Brukar även finnas värdet automatiskt. Japp ta ur batteriet eller bygla om beroende på mobo. syns ganska fort när man öppnar upp. |
||
Tillbaka till toppen |
|
||
IZON |
|
||
Om du har otur är det en transistor/resistor som brunnit. Oftast syns detta inte utan på utan man behöver mäta med multimeter. |
||
Tillbaka till toppen |
|
||
Xabet |
|
||
Oh fyfan va drygt att sätta sig ner och mäta.. Men det kan ju bli ett bra projektarbete i skolan. |
||
Tillbaka till toppen |
|
||
IZON |
|
||
Men kolla bios först och sedan cmos reset. Fungerar fläkten? dvs om du tar och stoppar ett 9v batteri till den. |
||
Tillbaka till toppen |
|
||
Xabet |
|
||
Breaking news. Jag tog mig äntligen tid att kolla upp fläkten. Trots direktström till fläkten snurrade den inte. Alltså borde felet vara där. Datorn har varit seg till och från tidigare, kanske snurrade fläkten sakta då och gav upp nyligen? Jag ska ut på fläktjakt i Karlstad ![]() |
||
Tillbaka till toppen |
|
||
IZON |
|
||
Du hade tillräckligt volt antal? | ||
Tillbaka till toppen |
|