Forum

IZONNET :: Forum :: Allmänt :: Blandat

<< Föregående tråd | Nästa tråd >>
Era bästa ekonomiska tips?
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: IZON, Site_Bot, Sirius, Xabet, daniel, zowix, Angie
Författare Post
Xabet
tor jan 07 2010, 20:34

Registrerad medlem #8
Registrerad: lör jul 22 2006, 12:00
Jag tänkte att var och en kan få dela med sig av sina bästa tips när det gäller att spara och tjäna pengar!
Skaffa jobb är ett rätt självklart sätt att tjäna pengar på anser jag så det tipset kan vi utesluta.

Ett som jag kommer på nu samt håller på med för stunden är att:

Sälja saker man inte längre behöver

Helst något av värde såklart så att inte någon eventuell annonskostnad överstiger säljpriset
Tillbaka till toppen
Webbplats
IZON
tor jan 07 2010, 20:47
Högsta hönset

Registrerad medlem #1
Registrerad: lör jun 10 2006, 17:52
Haha kan bli jobbigt om man misslyckas så brutalt att man får betala mer för annonsen än vad man får för varan.

Se över saker som;

Elbolag
Mobil/tele operatör
Internetoperatör
Försäkringsbolag
Etc.

Beroende på boendet kan man tjäna mycket av att frysa (sänka värmen).
Springa runt och vara rädd för spöken (släcka ner all onödig belysning).
Vara lite skitig i diverse springor (inte använda så mycket toalettpapper).
Vara ännu mindre hygienisk genom att duscha mer sällan och kortare.

Ovanstående är som sagt beroende på typ av hushåll förutom toalettpapper om nu inte det ingår i hyran på något konstigt vis.

Laga mycket mat åt gången och frys ner, ingen färdigmat eller snabbmat/uteätande.

Sluta göra roliga saker som att gå på bio etc.

Kommer säkert på mer men nu vill jag trycka på posta svar.

Tillbaka till toppen
Webbplats
IZON
tor jan 07 2010, 20:57
Högsta hönset

Registrerad medlem #1
De första sakerna jag listade skall självklart göras regelbundet och så ofta det går.

Att slänga bilen är inte så värst ekonomiskt (dock mycket i längden om man nu inte reser runt mycket i nödvändig form), däremot att ta cykeln så ofta man kan eller ta en promenad istället ger positiv effekt på mer än ett sätt.

Förutom att sälja saker man ej använder/behöver längre så borde man även köpa saker man behöver begagnat.
Men se upp så att du inte köper grisen i säcken eller drar räven i pungen. Det kan liksom sluta illa och vara riktigt oekonomiskt.

Borsta tänderna noggrant och använd både munskölj och tandtråd regelbundet varje dag --> Tandläkaren är väldigt dyr.

Att uppfinna något är väldigt bra, då kan man sannerligen tjäna storkovan. Svårt I know (I do wanna achive something like that myself).

Att spoila sin hemsida med en massa reklam kan ge intäkter men även få besökare att fly.
Men det är dyrt att hålla igång en sida utan några reklaminlägg här och där. Om du skall börja kontakta gärna mig.

More to come.

[ Redigerat tor jan 07 2010, 21:07 ]
Tillbaka till toppen
Webbplats
Xabet
tor jan 07 2010, 21:24

Registrerad medlem #8
Många bra tips! Vill kommentera dem lite

Elbolag - Jag måste välja Karlstad Energi, går inte att byta enligt hyresvärden, men de verkar vara rätt billiga.

Mobil/tele operatör - Har funderat på att byta till telia max 25 abonnemang men i och med att jag nästan aldrig ringer så har jag kvar mitt refill så att man kan hålla koll på kostnaderna på ett annat sätt. Pengarna tar slut liksom och man kan inte överskrida den gräns man själv satt. Det vill säga den summan man laddade mobilen med sist.

Internetoperatör - Samma som elbolag, är tvungen att ha comhem men de är rätt billiga för 10/1 adsl vilket räcker gott och väl för mig.

Försäkringsbolag - Länsförsäkringar har jag alla mina försäkringar i vilket har gett mig rabatt plus att de har ungdomsrabatt på hemförsäkring vilket blev väldigt billigt.

Sänka värmen - Trots att vi har haft max effekt på våra element så är det rena permafrosten här hemma. Sen är det vattenburna element och värme ingår i hyran.

Släcka ner all onödig belysning - Brukar jag göra. Mest bara tv:n och datorskärmar som lyser här

Inte använda så mycket toalettpapper - Papper kan man ta på skolan/jobbet/restaurang m.m

Duscha mer sällan och kortare - Absolut. Inte lite seg om man ska duscha i en kvart. Vad är det som tar sån tid liksom =/

Laga mycket mat åt gången och frys ner, ingen färdigmat eller snabbmat/uteätande - Yes, matlådor rules. Ät middagen du åt idag till lunch imorgon.

Sluta göra roliga saker som att gå på bio - Koppla datorn till tv:n och använd voddler, hyr film via nätet (mycket billigare än på videobutiken.)

Ta cykeln så ofta man kan eller ta en promenad - Jag cyklar varje dag till skolan! Bara man klär sig rätt så går det bra i denna sibiriska vinter. Det har jag sparat mycket pengar och miljö på!

Köpa saker man behöver begagnat - Tur för mig att det finns typ 4-5 secondhand butiker här Har fyndat en hel del bra saker.

Borsta tänderna noggrant och använd både munskölj och tandtråd - Men ett tandläkarbesök när de får skrapa tandsten och ta bort plack och sådant är faktiskt inte dumt att göra minst en gång per år. Vad kostar en undersökning? 650? Det gjorde det sist jag var hos tandläkaren.

Att uppfinna något är väldigt bra - Jag har en ide som du kan hjälpa mig med

Att spoila sin hemsida med en massa reklam - Är ju ett sätt. Reklam i viss mån är faktiskt inte dumt.
Tillbaka till toppen
Webbplats
IZON
tor jan 07 2010, 21:38
Högsta hönset

Registrerad medlem #1
Jobbigt läge när man är fast vid vissa saker.

telefon låter faktiskt både bra och dåligt. Kontantkort kan ge ökade kostnader gentemot ett billigt och rätt anpassat abonnemang. Men om du verkligen ringer/smsar väldigt lite så är nog kontantkort rätt.

Fuskigt att länsförsäkringar blir så billigt för dig. sist jag kollade var de bland de dyraste för mig :/ (me want some bonus to).

Värmen ingår hos oss också och vi har på full fräs men ändå blir det både is på fönsterrutorna och kallt överallt förutom badrummet. Ingen luft är det heller om man stänger en enda dörr.

Smart där med toalettpappret.

Duscha är skönt jag kan duscha 30 min utan problem ^^ (ingår i hyran yeeha)

Uppfinning med min hjälp det låter extremt spännande I'm on. ^^

Keep me posted about adverts on your site (vilket år den nu gör en återlansering)
Tillbaka till toppen
Webbplats
daniel
fre jan 08 2010, 13:33

Registrerad medlem #64
Registrerad: lör aug 18 2007, 15:40
Är du med i nått fack? De har billigare försäkringrar. Även fast det kostar att vara med så kan det löna sig i längden.

Men jag tror ni täckt allt, kolla annonser för extra jobb såsom gå ut med hund, städa osv. Finns mycket sånt smått extra nån timme varje vecka/kväll.
Tillbaka till toppen
Xabet
fre jan 08 2010, 18:45

Registrerad medlem #8
Ett litet tips är att använda min budgetkalkyl specialgjord till mig och detta forum. Fri för alla izonnetare att använda sig av

Länk till kalkyl: [LÄNK]
Tillbaka till toppen
Webbplats
Xabet
fre jan 08 2010, 18:46

Registrerad medlem #8
Och varför ska man använda en budgetkalkyl kanske någon undrar sig.. Jo! Det är för att hålla koll på vart pengarna försvinner och kunna dra in på olika saker. Det är rätt kul att se onödiga kostnader.
Tillbaka till toppen
Webbplats
IZON
fre jan 08 2010, 18:59
Högsta hönset

Registrerad medlem #1
Kul? det är hemskt att faktiskt veta hur mycket man gör av med på skit man blir ledsen och blir tvungen att se till att ändra på sig..
Tillbaka till toppen
Webbplats
Xabet
fre jan 08 2010, 19:34

Registrerad medlem #8
Kul på så vis att man kan sätta dit den utgiften med byxorna nere nästa gång.
Tillbaka till toppen
Webbplats
Gå till sidan       >>   

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Distribuera denna tråd: rss 0.92 Distribuera denna tråd: rss 2.0 Distribuera denna tråd: RDF
IZONNET Forum