IZONNET :: Forum :: Data, IT & Internet :: Dator och IT-support |
|
<< Föregående tråd | Nästa tråd >> |
Frågor om RAID |
Moderatorer: IZON, Site_Bot, Sirius, Xabet, daniel, zowix, Angie
|
Författare | Post | ||
Xabet |
|
||
![]() ![]() ![]() Registrerad medlem #8
Registrerad: lör jul 22 2006, 12:00inlägg: 808 |
Läste om RAID system (Redundant Array of Independent Disks) och blev intresserad av det. Vad jag förstår så finns det olika RAID konfigurationer beroende på vad man vill uppnå. RAID5 verkar vara mest driftsäkrast men rätt dyrt då man behöver tre hårddiskar, eventuellt fyra om man vill ha en reserv som går in direkt vid en krasch. Är det någon som använt detta/använder och kan berätta mer om RAID och dess olika nivåer? Edit: Kom på att det kanske finns en tråd om detta redan men jag hittade inte den. [ Redigerat mån jan 10 2011, 10:00 ] |
||
Tillbaka till toppen |
|
||
IZON |
|
||
Högsta hönset![]() ![]() ![]() Registrerad medlem #1
Registrerad: lör jun 10 2006, 17:52inlägg: 1662 |
RAID is the shit. Använder mig av det både i den stationära datorn och i min NAS enhet. Jag använder mig dock bara av RAID1 Skall försöka mig på RAID5 för att öka hastigheten istället för att köpa SSD disk(ar). Känns tyvärr lite väl dyrt ännu. Tror det bara var du och jag som snackade om RAID via msn.. Är det något speciellt du vill veta om RAID? |
||
Tillbaka till toppen |
|
||
Xabet |
|
||
Du har alltså så att två hårddiskar jobbar parallellt med varandra? Lite som dubbla kärnor i en processor? Ja jo, hur gör man är typ det jag vill veta. Hur sätter man upp? Måste jag ha något speciellt controllerkort? Är SATA-diskar att föredra? Vilka olika möjligheter finns det? Hur ökar du hastigheten med RAID5? Är det inte det som RAID1 gör? |
||
Tillbaka till toppen |
|
||
IZON |
|
||
RAID1 ger följande positiva egenskaper: Högre driftsäkerhet gentemot 1 disk OK prestanda, ungefär likvärdigt med 1 disk dock något bättre vid läsning, dock måste controllern klara av att berätta för hårddiskarna hur den skall hantera datan. Negativt: Kan endast använda oss av storleken på en disk. Dvs, av tre 1TB (=3TB) diskar kan vi endast använda 1TB totalt utrymme. RAID5 ger följande positiva egenskaper: Högre driftsäkerhet gentemot 1 disk samt säkrare än RAID1 och övriga pga dess paritetsbitsfunktion. Bra prestanda vid läsning Negativt: Sämre prestanda vid skrivning, då det sker mycket paritetsbitsskrivning. För bästa prestandaökning bör man nog köra Raid 1+0 (RAID10 tror jag det även brukar kallas). Detta är dock väldigt dyrt. För bästa säkerhet bör man med andra ord köra minst RAID6 Vilket leder till att fler än 1 disk kan krascha innan hela RAIDEN fallerar. Hur gör djur? Det finns två olika sätt att gå till väga. Antingen med hjälp av hårdvara eller med hjälp av operativsystemet software-RAID. Men sannolikheten att du har hårdvaran som krävs utan att du vet om det är stor om du har en någorlunda nyare typ av moderkort. Information om detta hittar du i din manual eller googla moderkortets namn. Om ditt moderkort inte har inbyggt RAID-stöd behöver du köpa ett RAID-kontrollerkort. Mjukvarulösningen finns ju också men den har jag tyvärr ingen koll på mer än att prestandamässigt är den inte lika bra. Ett windows operativsystem (i dagens läge) klarar bara följande RAID typer: RAID-0, -1 och -5 Hmm mina planer på RAID5 verkar gå till om intet då detta tydligen inte stöds i win7 ![]() Så tillbaka till hur gör djur. ladda ner drivisarna för ditt mobos raid. lägg dessa på ett usbminne. installera alla hårddiskar, gå in i bios och ändra inställningar; läs välj typ av RAID. starta om datorn och en fin ny meny bör dyka upp och där väljer du typ av RAID igen fast detta är ju då inte samma sak ![]() stoppa in din windowsskiva och installera skiten. glöm nu inte att välja ladda drivrutiner i början och ladda in drivrutinerna från usbminnet. Klicka vidare tills du kan välja avancerat och där väljer du RAID typ igen ![]() Det skall gå att göra detta på en redan aktiv windows installation men hur bra de fungerar har jag aldrig testat. Om du vill försöka dig på det så väljer du alternativet reparera. Anymore stuff? [ Redigerat ons jan 12 2011, 19:59 ] |
||
Tillbaka till toppen |
|
||
Xabet |
|
||
Ja det var det var sata frågan då isf. Eventuellt ska jag köpa ny dator vid nästa löning med inbyggt stöd för raid. Fast vad menar du nu med att det saknas stöd i win 7!!? Just det jag har ju ![]() Fuuuu.. |
||
Tillbaka till toppen |
|
||
IZON |
|
||
Satans gata är alltid att föredra. Det saknas stöd för RAID5 vad jag förstår iaf.. Men man har ju pengar så man kan köra RAID10 (eller ja pengar har ja väl inte men hårddiskar). |
||
Tillbaka till toppen |
|
||