IZONNET :: Forum :: Data, IT & Internet :: Köpråd och tips |
|
<< Föregående tråd | Nästa tråd >> |
Slipp ASK vid installation av Java. |
Moderatorer: IZON, Site_Bot, Sirius, Xabet, daniel, zowix, Angie
|
Författare | Post | ||
Xabet |
|
||
![]() ![]() ![]() Registrerad medlem #8
Registrerad: lör jul 22 2006, 10:00inlägg: 808 |
Det är ju bara för tråkigt när man prackas på erbjudanden om olika sökmotorer, toolbars etc när man ska installera ett program. ASK.com är ju ett exempel som man alltid erbjuds när man ska installera Java, vilket blir ett par gånger p.g.a säkerhetsuppdateringar och annat. De flesta klickar förmodligen ur alternativet när ASK erbjuds. Men de finns de som tror att det hör till och måste installeras. Ibland står det även "rekommenderas" och då ökar chansen att det följer med. Mina föräldrar och svärföräldrar tillhör de som varje gång ska installera detta otyg och jag blir den som får ta bort det sen ![]() Men, nu har jag hittat en lösning på problemet. På sidan: [LÄNK] så beskriver en användare följande metod som jag provat med framgång. OBS: Har du aldrig använt registereditorn förut rekommenderar jag INTE att du försöker göra detta själv. 1. Gå in i registereditorn (start>kör/sök>regedit) 2. Leta upp HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\JavaSoft (Om du kör windows 32-bit) HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\JavaSoft (Om du kör windows 64-bit) 3. Högerklicka på Javasoft och välj Nytt>Strängvärde. 4. Döp den nya strängen till SPONSORS (viktigt med stora bokstäver) 5. Högerklicka på SPONSORS och tryck på Ändra 6. Skriv DISABLE (stora bokstäver) och tryck sen på OK 7. Stäng registereditorn. Nu bör nästa Java-installation installeras utan att ens fråga om ASK-tilläget. Exempel för Windows 7 X64: ![]() ![]() OBS! detta innebär att inga fler tillägg kommer att installeras som tex McAfee och andra Toolbars utöver ASK. OBS! Kommentera gärna om det fungerar eller inte. [ Redigerat tis maj 28 2013, 17:55 ] |
||
Tillbaka till toppen |
|
||
IZON |
|
||
Högsta hönset![]() ![]() ![]() Registrerad medlem #1
Registrerad: lör jun 10 2006, 15:52inlägg: 1662 |
Oj. Vad fint. Gillar sådana små tips som kan förenkla vardagen . Nu blev jag sugen på att veta om 99% av programvarutillverkarna är snälla nog att använda sig av samma sträng dvs "SPONSORS" ![]() |
||
Tillbaka till toppen |
|
||
Xabet |
|
||
![]() ![]() ![]() Registrerad medlem #8
Registrerad: lör jul 22 2006, 10:00inlägg: 808 |
Hade varit trevligt att veta ![]() Fast det behövs väl egentligen bara på program man har som uppdateras? |
||
Tillbaka till toppen |
|
||
IZON |
|
||
Högsta hönset![]() ![]() ![]() Registrerad medlem #1
Registrerad: lör jun 10 2006, 15:52inlägg: 1662 |
Uppdaterade första posten med bilder. Bifogar register filer för dem som inte vågar pilla själva men väldigt gärna vill slippa detta. Alternativt för dem som är för lata för att göra det själva 3 Versioner; En för 32bitars En för 64bitars En för Båda om man inte har en aning om vilken man använder. Högerklicka och välj spara som. Dubbelklicka sedan på filen och svara Ja på frågorna som dyker upp. ![]() ![]() ![]() [ Redigerat sön maj 12 2013, 15:33 ] |
||
Tillbaka till toppen |
|
||