IZONNET :: Forum :: Data, IT & Internet :: Dator och IT-support |
|
<< Föregående tråd | Nästa tråd >> |
Kan inte streama webbkamera utanför nätverket [LÖST] |
Moderatorer: IZON, Site_Bot, Sirius, Xabet, daniel, zowix, Angie
|
Författare | Post | ||
Xabet |
|
||
![]() ![]() ![]() Registrerad medlem #8
Registrerad: lör jul 22 2006, 12:00inlägg: 808 |
Jag har hittat en fungerande webbkamera i mina bra-att-ha lådor som jag tänkte experimentera lite med. Tanken är att den ska kopplas ihop med en gammal laptop och sedan streama bilden till en hemsida som jag kan komma åt var jag än är. Jag har laddat ner webcamXP som fungerar bra för ändamålet, och dessutom är det gratis. Men.. jag får det bara att fungera lokalt i nätverket. Ska jag streama utanför nätverket så fungerar det inte. Läste att man kan behöva göra en "port forwarding" i sin router på port 8080 (för bild) och 8090 (för ljud om kameran stödjer det). Till saken hör dock att jag har en trådlös router (Netgear WNR834B v2) kopplat till ett comhem-modem (Cisco EPC2425), och i router fungerar det att göra en port forwarding utan problem. Det går dock inte att streama trots det, så jag försökte göra samma sak i modemet men där blir det tvärstopp när jag ska fylla i den tilldelade ip-adressen på datorn som webbkameran är kopplad till. "Invalid IP-adress!" får jag som svar. Några tips? [ Redigerat lör jun 01 2013, 07:48 ] |
||
Tillbaka till toppen |
|
||
IZON |
|
||
Högsta hönset![]() ![]() ![]() Registrerad medlem #1
Registrerad: lör jun 10 2006, 17:52inlägg: 1662 |
Har du portforwardat både tcp och udp? Använder du dig av en dns eller har du statisk IP? |
||
Tillbaka till toppen |
|
||
Xabet |
|
||
Jepp, både tcp och udp. Jag borde väl ha statisk IP? Om du menar sidan jag ska streama till så har jag ingen sådan än utan webcamXP generar en sida som man ska kunna komma åt genom att skriva IP-adressen på datorn som kameran är kopplad till. Inom nätverket är det ju allt som oftast 192.168.1.5 t.ex, men utåt är det något helt annat. Det är just utåt som jag inte kommer åt kameran, och jag tror hindret ligger i mitt modem. |
||
Tillbaka till toppen |
|
||
IZON |
|
||
Hur kan du inte veta om du har statisk ip eller inte.. ![]() Börja med att skaffa någon gratis dns tjänst till att börja med. Kolla i din router/modem om du kan lägga in dns i den. Kan försöka med lite live support på söndag om du är free ![]() |
||
Tillbaka till toppen |
|
||
IZON |
|
||
Problemet åtgärdat. Felaktiga inställning i modemets portforwarding. Allt rätt i routern ![]() |
||
Tillbaka till toppen |
|
||
Xabet |
|
||
Precis, vi fick till det väldigt bra ![]() Grejen var att routerns tilldelade ip-adress från modemet skulle skrivas in i modemets portforwarding, vilket känns rätt uppenbart såhär i efterhand. Modemet tilldelar routern en intern ip-adress -> routern tilldelar datorn en intern ip-adress. Datorns adress används vid portforwarding i routern -> routerns adress används vid portforwarding i modemet. För att hitta datorns ip-adress kan man göra följande (i windows): 1. Start>Kör/sök>cmd (Alternativt: Start>Alla program>Tillbehör>Kommandotolken). 2. I kommandotolken skriver man: ipconfig (tryck sen på enter) 3. Lite olika värden dyker upp. Leta efter IPv4 och följ punkterna så står det en adress som troligtvis börjar med 192.168.... Det är alltså adressen som routern tilldelar datorn. För att hitta sin routers ip-adress loggar man in i sitt modem på adressen: 192.168.0.1 vilket brukar vara den vanligaste. Möjligtvis behöver man ett lösenord. Har man ingen router så blir det såklart inte såhär omständligt som jag beskriver det ![]() Kommentera gärna vid frågor. [ Redigerat lör jun 01 2013, 08:14 ] |
||
Tillbaka till toppen |
|
||
IZON |
|
||
Måste även inflika här att modemet behöver inte nödvändigtvis tilldela en intern IP adress. Det beror helt enkelt på hur modemet är uppbygt. Tex mitt modem från Bredbandsbolaget är egentligen inget man behöver om man bara har internet som tjänst då det bara är en switch dock har den även en iptelefondel samt en IPTV del inbyggt. Men tex min router har dessa inbyggda, dock inget jag använder längre pga att allt förutom bredbandet är uppsagt. [ Redigerat lör jun 01 2013, 20:18 ] |
||
Tillbaka till toppen |
|
||