IZONNET :: Forum :: Elektronik :: Tips / Frågor / Guider |
|
<< Föregående tråd | Nästa tråd >> |
Hur mäter man om en transistor är trasig eller hel? |
Moderatorer: IZON, Site_Bot, Sirius, Xabet, daniel, zowix, Angie
|
Författare | Post | ||
IZON |
|
||
Högsta hönset![]() ![]() ![]() Registrerad medlem #1
Registrerad: lör jun 10 2006, 15:52inlägg: 1662 |
Som rubriken lyder; Hur mäter man om en transistor är trasig eller hel? Det jag fått fram är att om man vill göra detta när komponenterna fortfarande är anslutna till kretsen så skall man använda sig av DIODtest på sin multimeter. Dock kan det bli missvisande i vissa fall ändå om jag fattat det rätt. Jag blir helt snurrig av att kolla scheman och annat på nätet på respektive Transistor på hur emittrar, basar och fucking kollektorer är kopplade i dessa hittepåsaker som är så revolutionerande inom denna bransch ![]() Så om någon är sugen på att förklara för mig hur respektive transistor jag listar nedan skall bete sig om den är hel så skulle det underlätta mitt liv ![]() ![]() Det är de 4 större markerade transistorerna som bör vara de felande. förhoppningsvis inte alla. Det är de 4 första i listan nedan. Dock skulle det vara bra att veta hur man skall mäta på de andra också för att vara säker på att de är hela.
Observera att ovanstående innehåller dubbletter. [ Redigerat sön jun 02 2013, 18:11 ] |
||
Tillbaka till toppen |
|
||
Xabet |
|
||
![]() ![]() ![]() Registrerad medlem #8
Registrerad: lör jul 22 2006, 10:00inlägg: 808 |
De två (fyra) översta är fälteffektstransistorer så det är inte collector, emitter och base som gäller då, däremot drain, source och gate. Här [LÄNK] finns beskrivet hur du mäter fälteffektstransistorer av N- och P-kanal. FQA28N15 = N-kanal FQA36P15 = P-kanal ![]() Benen sitter likadant på båda. Alla de övriga hittar jag inget datablad till ![]() Säker på att du har skrivit rätt beteckning? |
||
Tillbaka till toppen |
|
||
Xabet |
|
||
![]() ![]() ![]() Registrerad medlem #8
Registrerad: lör jul 22 2006, 10:00inlägg: 808 |
Såg nu att de sitter kvar på kortet, vet inte hur är det att mäta då. Men det kanske du sa i telefonen ![]() |
||
Tillbaka till toppen |
|
||
IZON |
|
||
Högsta hönset![]() ![]() ![]() Registrerad medlem #1
Registrerad: lör jun 10 2006, 15:52inlägg: 1662 |
FQA36P15 ser ju ut som nedan men ändå ser mätningarna nästintill identiska ut även fast dioden är flippad åt andra hållet ![]() ![]() |
||
Tillbaka till toppen |
|
||