Forum

IZONNET :: Forum :: Data, IT & Internet :: Dator och IT-support

<< Föregående tråd | Nästa tråd >>
Systemavbrott
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: IZON, Site_Bot, Sirius, Xabet, daniel, zowix, Angie
Författare Post
hq
sön jun 30 2013, 20:41
Simon hellqvist
Registrerad medlem #117
Registrerad: sön jun 23 2013, 17:57
Hejsan! Jag har sedan en längre tid (2-3 månader) haft problem med processen "systemavbrott" Jag har också listat ut då jag läst på en del forum att det har någonting med drivrutiner att göra (eller något annat). Jag såg också att det fanns en tråd om detta förut, men så fort det kom till Power4gear hybrid nånting så upphörde tråden. Jag har också en ASUS med förinstallerat Power4gear hybrid nånting, men som jag senare tog bort då jag trodde att de var problemet. Well anyway..
"Systemavbrott" kommer endast upp när jag går in i ett spel och lirar i några minuter och sedan antingen avslutar eller tabbar ut ur spelet.. Har du några konkreta tips på hur man löser detta? jag har kollat igenom varenda drivrutin på datorn, och alla är av den senaste versionen. Har även uppdaterat BIOS'en. här är lite systeminformation: (om det behövs)

Time of this report: 6/23/2013, 18:12:34
Machine name: SIMON-DATOR
Operating System: Windows 7 Home Premium 64-bit (6.1, Build 7601) Service Pack 1 (7601.win7sp1_gdr.130318-1533)
Language: Swedish (Regional Setting: Swedish)
System Manufacturer: ASUSTeK Computer Inc.
System Model: K53SC
BIOS: BIOS Date: 09/26/11 14:09:47 Ver: 04.06.03
Processor: Intel(R) Core(TM) i5-2430M CPU @ 2.40GHz (4 CPUs), ~2.4GHz
Memory: 4096MB RAM
Available OS Memory: 4096MB RAM
Page File: 1993MB used, 8020MB available
Windows Dir: C:\Windows
DirectX Version: DirectX 11
DX Setup Parameters: Not found
User DPI Setting: Using System DPI
System DPI Setting: 96 DPI (100 percent)
DWM DPI Scaling: Disabled
DxDiag Version: 6.01.7601.17514 32bit Unicode

Vore väldigt tacksam för svar, blir tokig på det här då denna process tar cirka 20% av cpu'n och gör så att spel som vanligtvis flyter på prickfritt, hackar och har sig..
Tillbaka till toppen
IZON
mån jul 01 2013, 20:24
Högsta hönset

Registrerad medlem #1
Registrerad: lör jun 10 2006, 17:52
Vad heter exefilen?
och vart ligger den?
Tillbaka till toppen
Webbplats
hq
mån jul 01 2013, 21:00
Simon hellqvist
Registrerad medlem #117
Vilken exefil? Finns det en sådan? Processen heter bara: "Systemavbrott" DPC-anrop för rutiner och avbrottstjänst.

och den drar cirka 20% av den totala cpu'n och gör att vissa spel blir hackiga.

Jag har följt alla tidigare tips från föregående tråd, laddat ner DPC latency checker felsökt bland drivrutiner, uppdaterat BIOSen, tror mig kanske ha hittat en lösning då jag har installerat om ett ut av spelen som sätter igång denna process (World of Warcraft) har inte hunnit testa än om det rullar på som det ska.

Går det att lokalisera vilken process som är "systemavbrott" ? hur?

Edit: Har prövat att spela WoW nu, det funkade bra till en början men sådär efter 30-40 min (var typ 5-10 min innan jag instalerade om) så satte skiten igång igen.. "systemavbrott" DPC-anrop och rutiner för avbrottstjänster. försökte tabba ur och sleva upp aktivitetshanteraren för att kolla vilken process jag tror kan vara boven, men allt såg normalt ut, och ja det verkar ju som om World of Warcraft är boven, eftersom det är det enda som sätter igång skiten.. Har även spelat spel som Starcraft II, Diablo III och Far cry 2 och 3 alla dom spelen rullar på prickfritt, dock har det även hänt att "systemavbrott" dykt upp när datorn bara iddlar, men det var tidigare då några drivrutiner var out of date etc, och fick massa röda staplar i DPC latency checker.. Men det problemet löste sig sedan.. nu är det endast när jag spelar WoW.. vad kan man göra för att lösa detta? börjar bli enormt irriterande.. I synnerhet eftersom jag inte har haft så här förut, har dessutom sökt igenom datorn på virus, defragmenterat, disk rensat osv osv.. men ingenting verkar hjälpa, har ingen återställningspunkt som är under den tiden då det funkade bra. (där emellan har jag säkert uppdaterat olika drivrutiner, program etc) men har ingen aning om vad EXAKT som ligger bakom detta problem.. Du skrev något om att ta bort SPEEDSTEP och USB-emulation eller något sådant i BIOS'n hur kommer man åt dem? för när jag trycker f2 och kommer in så finns de inte särskilt mycket man kan ändra på..

PS. Sorry om det blev massa text, men kände att jag skulle försöka förklara så noggrant som möjligt, även om jag inte är helt 100 på allt

[ Redigerat tis jul 02 2013, 01:13 ]
Tillbaka till toppen
IZON
tis jul 02 2013, 20:29
Högsta hönset

Registrerad medlem #1
Under namn i aktivitetshanteraren skall namnet på exe filen stå.
Om inte högerklicka på namnet och välj "öppna filens mapp" och se om mappen öppnas. kopiera sedan in sökvägen till filen
Tillbaka till toppen
Webbplats
IZON
tis jul 02 2013, 20:48
Högsta hönset

Registrerad medlem #1
Ok har läst lite luddigt bara vad ditt problem var och insåg att vi har tagit upp detta förut men tyvärr avslutades ärendet inte korrekt.

Ha latency programmet öppet och avaktivera en enhet i taget du behöver inte aktivera dem direkt utan kan låta så många som möjligt vara avstängda samtidigt.

Tänk på att INTE stänga av funktioner under "Dator", "processer", "Systemenheter", den aktiva hårddisken för operativet, IDE eller SATA kontroller. Om du har intern garfik switcha över till den och inaktivera externt grafikkort.

Dröj gärna någon minut mellan varje och håll koll på staplarna utifall att de slutar att visa rött.
Tillbaka till toppen
Webbplats
IZON
tis jul 02 2013, 21:10
Högsta hönset

Registrerad medlem #1
Samt har du någon aktivitet i aktivitetshanteraren som drar CPU kraft?
Tillbaka till toppen
Webbplats
hq
tis jul 02 2013, 21:50
Simon hellqvist
Registrerad medlem #117
Hej tack för svaren, men när jag kör latency checker nu så går jag nästan aldrig över 300 i latency, även när ja streamar i 1080p, utan när spelar wow så dyker detta "systemavbrott" upp då och då, och det slutar aldrig, det står och drar cirka 20% cpu kraft, men när ja går in och kollar vilka processer som är igång så är det bara wow.exe som drar cpu kraft typ 15-30% beroende på vad jag gör men då blir det dom 15-30% cpu kraft + dom där 20% från "systemavbrott" ^.^ jag har ingen aning om varför detta händer..
Tillbaka till toppen
hq
tis jul 02 2013, 22:05
Simon hellqvist
Registrerad medlem #117
så här ser det ut i detta nu när allt är som det ska:
Tillbaka till toppen
IZON
tis jul 02 2013, 22:22
Högsta hönset

Registrerad medlem #1
Kan du lägga upp en bild där du visar att systemavbrott tar 20% gärna samtidigt som du visar hela listan och sorterar efter CPU kraft så man ser wow samtidigt
Tillbaka till toppen
Webbplats
hq
tis jul 02 2013, 22:33
Simon hellqvist
Registrerad medlem #117
Och såhär ser det ut efter cirka 20-25 minuter: (notera skillnaden i processoranvändning före detta "systemavbrott")

Vafan är problemet??? och hur gör man så att detta "systemavbrott" försvinner??? Gah blir tokig på det här..
Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>   

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Distribuera denna tråd: rss 0.92 Distribuera denna tråd: rss 2.0 Distribuera denna tråd: RDF
IZONNET Forum