Forum

IZONNET :: Forum :: Allmänt :: Blandat

<< Föregående tråd | Nästa tråd >>
[Guide]En guide till pixelkonst.
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: IZON, Site_Bot, Sirius, Xabet, daniel, zowix, Angie
Författare Post
Xabet
ons jan 24 2007, 19:06

Registrerad medlem #8
Registrerad: lör jul 22 2006, 12:00
Eftersom att jag håller på och designar ett spel som senare ska läggas ut här på izonnet så tänkte jag göra en liten en väldigt snabb och enkel guide i hur jag designar!

Till att börja med så behöver du ett ritprogram!
Den här guiden är gjord för Ms Paint så den kanske skiljer sig från andra program..
Sedan måste ni tänka på att bilderna i guiden är inzoomade 8x !

Så, börja med att öppna paint. Ett nytt projekt startas automatiskt. Om inte, välj då "arkiv, ny" eller tryck ctrl N
Sedan zoomar ni in 8x genom att trycka på förstoringsglaset.

När man ritar pixel-grejer så finns det ett par saker att hålla reda på.

Den gröna linjen visar hur en linje SKA se ut.
Den gula linjen visar hur en linje KAN få se ut, detta dock enbart i särskilda fall.
Den röda linjen visar hur en linje INTE ska se ut.

För att slippa hålla på och trycka fram punkt för punkt i linjerna så finns ett speciellt linjeverktyg i menyn till vänster. Ikonen är en rak linje..

Då kan vi sätta igång!
Jag tänkte att vi skulle göra en simpel kub..

Klicka på linjeverktyget( )och klicka med vänster musknapp någonstans på arbetsytan, håll in knappen och dra runt musen. En linje skapas.
Försök få den att likna bilden här under:

Sedan tänkte jag dela med mig av ett användbart tips..
För att göra våran kvadrat så lär alla linjer vara lika långa, och för att fixa detta utan att räkna varje "punkt" på linjen så markerar vi linjen vi gjorde nyss med markeringsverktyget () och väljer sedan att markeringen ska vara genomskinlig ().
Tryck ctrl c för att kopiera linjen och sen ctrl v för att klistra in en ny likadan linje.
Tryck på ctrl r och välj lodrätt och tryck sedan OK. Linjen ska nu roteras lodrätt.

Dra den nya linjen och lägg den kant i kant men den förra. Såsom på bilden här under:

Nu klistrar du in en till linje och lägger den kant i kant med den vi gjorde nyss och efter det ytterligaren en linje som du roterar och lägger dem kant i kant med varandra:

Ja, nu har vi gjort grunden! det var väl inte så svårt? När du har begrundat ditt verk så går vi vidare.
(Ser det av någon anledning inte ut som på bilderna så gå bak något steg och börja om! Eller ställ en fråga här i tråden!!)

Nu när vi har en grund så blir den perfekt att göra själva "taket" av.

Markera och kopiera kvadraten och klistra in en till.

Nu tar vi och förflyttar den nya kvadraten "ovanför" den gamla. Det är viktigt att det blir centrerat för annars kommer kuben att se sne ut..

Det kan även bli tjocka "klumpar" när man förflyttar kvadraten, men det gör inget så länge det är centrerat!!

--
(För er som inte redan har listat ut det så kan man ställa höjden med den nya kvadraten, som på dessa exempel:)

--

Nu ska pelarna på plats, de som ska hålla upp taket.. hehe..
Viktigt att tänka på när man ritar pelare är att de ska stå längst ut i kanten på sin respektive sida.

Ett litet tips är att tänka "vänster pelare ska stå till vänster, och höger pelare till höger". Tänk även på att vi ser kuben från sidan och inte rakt framfrån. Så pelaren högst upp ligger alltså till höger..

Nu ska alla onödig linjer bort, det är nu som det blir en kub!

Ta antingen suddverktyget ( ) eller penselverktyget () (välj den tjockaste kvadraten, se markering) och högerklicka med musen på linjer som ska bort.
Det bör se ut som bilden nedan när du har tagit bort det som ska tas bort:

Ja, då var det klart!
Svårare än så är det inte. För att göra rektangulära objekt så gör du bara två sidolinjer längre än de andra.

Här följer två exempel på figurer man kan göra:

-----

Överkurs!
Nu när du fått in snitsen på att göra pixel kuber, rektanglar och tringlar (osv) så vill du ju såklart ha lite färg på dem. Färgen får dessutom skapelserna att se mer trovärdiga ut.

Till att börja med så lär man veta vart man vill att solen ska ligga.. ja, jag brukar tänka så för återge trovärdiga skuggor.
Här har ni ett exempel på hur man kan låta skuggorna falla:

Bokstäverna på kuben står för:

M = Medium
L = Ljus
Mö = Mörk

och skulle man skvätta på lite färg på ytorna med hinkverktyget() skulle kuben se ut såhär:

Ni som undrar hur jag kan ha 3 olika nyanser av brunt, dubbelklicka på någon färg i färgpaletten längst ner och tryck på definera anpassade färger så får ni upp den här rutan:

Längst till höger har ni ett skjutreglage (en svart pil) som ni ställer ljusstyrkan på valfri färg.
Tryck sedan på OK.

Ja, det blev en rätt lång guide. Men jag hoppas nu att ni gör massor med olika former som man kan ha till byggnader i spelet som jag gör

Jag kan visa en liten grej som jag håller på med..

Ställ gärna frågor här i tråden, inget "hur orkar du?" tack...

/Xabet

[ Redigerat sön sep 27 2009, 21:41 ]
Tillbaka till toppen
Webbplats
Sirius
tor jan 25 2007, 13:20
Walkabout

Registrerad medlem #7
Registrerad: mån jul 10 2006, 17:56
Fränt läre prova de här mycket bra beskrivning dock
Tillbaka till toppen
Xabet
tor jan 25 2007, 13:46

Registrerad medlem #8
Gör så, återkom gärna med resultat i tråden
Tillbaka till toppen
Webbplats
IZON
tor jan 25 2007, 18:32
Högsta hönset

Registrerad medlem #1
Registrerad: lör jun 10 2006, 17:52
Good jag försöker och försöker men det funkar mer än skit dåligt.. jag behöver typ bättre gudie för att lära mig nå sånt här..

Mycket fin guide iaf.. kanske skulle behöva en komplett guide hur man gör ett simpelt hus me tak å så där..
Tillbaka till toppen
Webbplats
Xabet
tor jan 25 2007, 19:47

Registrerad medlem #8
Vad är det som inte blir som det ska då?

Hmm, jag får la göra en del två?
Kanske kan presentera lite mer saker där men då lär du nog kunna göra den här kuben innan du går vidare

Försök bara få den att likna min på bilden!
Tillbaka till toppen
Webbplats
IZON
tor jan 25 2007, 21:27
Högsta hönset

Registrerad medlem #1
Detta är vad jag har åstadkommit

[ Redigerat tis sep 25 2007, 20:58 ]
Tillbaka till toppen
Webbplats
IZON
tor jan 25 2007, 21:33
Högsta hönset

Registrerad medlem #1
Och detta tog ju inte bara en timme att få till för mig..
fyfan va lång tid det tog.. lagom mycket pill liksom..
Tillbaka till toppen
Webbplats
IZON
tor jan 25 2007, 23:07
Högsta hönset

Registrerad medlem #1
Det är riktigt kul men sjukt svårt..
Här kommer en beta "nisse"

Typ lite väl bred men de får man väl fixa om man orkar..
Dock varken huvud, axlar eller händer?
Tillbaka till toppen
Webbplats
Xabet
fre jan 26 2007, 09:18

Registrerad medlem #8
Mycket bra jobbat! Fina höghus där.

Nice början till gubbe också
Kanske inte behöver en del två?
Tillbaka till toppen
Webbplats
IZON
fre jan 26 2007, 10:55
Högsta hönset

Registrerad medlem #1
Jo klart som fan du behöver för ja fattar inte hur man gör bra tak

Jag glömde dock kanter på mina höghus, dvs på taket tycker ja de ska vara typ som en pool. dvs att det går ner lite
Tillbaka till toppen
Webbplats
Gå till sidan       >>   

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Distribuera denna tråd: rss 0.92 Distribuera denna tråd: rss 2.0 Distribuera denna tråd: RDF
IZONNET Forum