IZONNET :: Forum :: Data, IT & Internet :: Internet |
|
<< Föregående tråd | Nästa tråd >> |
Facebook Vs. Scams and Hoaxes |
Moderatorer: IZON, Site_Bot, Sirius, Xabet, daniel, zowix, Angie
|
Författare | Post | ||
IZON |
|
||
Högsta hönset![]() ![]() ![]() Registrerad medlem #1
Registrerad: lör jun 10 2006, 17:52inlägg: 1662 |
Jag tänkte börja skriva ner alla aktiva Facebook scams/hoaxes. ![]() Det vill säga alla lurendrejerier av olika slag som sker via Facebook som jag kommer över i form av att vänner klickar på allt möjligt i tron om att internet är en fredlig plats. ^^ Jag tänkte endast skriva ett Facebook inlägg om detta men då får man ju inte skriva hur långt man vill längre; Statusuppdateringar får innehålla max 420 tecken. Du har skrivit 860 tecken här. Anteckningar kan innehålla fler. Vill du ändra och publicera din uppdatering som en anteckning istället? Anteckning? Jag vill inte ha fler ikoner och skit som endast syns vid sidan i min profil. Därför kommer uppdateringarna finnas tillgängliga här så fort jag får nys på någon. Och för guds skull människor sluta klicka på allt ni ser. [ Redigerat mån maj 16 2011, 10:07 ] |
||
Tillbaka till toppen |
|
||
IZON |
|
||
De senaste dagarna har jag fått massa spam via Facebook från över 20 vänner. Dessa personer har klickat på någons inlägg som har innehållit en text dylikt som någon av dessa: OJ! Jag kan inte fatta att jag har suttit vid Facebook i 56 timmar denna manad och det verkar som om 456 personer har tittat pa min profil. Anvand knappen nedan om du vill skanna din profil och visa mig hur popular DU ar. OMG! Its unbeliveable now you can get to know who views your facebook profile.. i can see my top profile visitors and i am so shocked that my EX is still creeping my profile every hour. click below a few seconds ago via Reviews · Like · Comment · CLICK 2 SEE YOUR STALKERS Awesome! A new way to see your profile's full stats. I just checked how many people have viewed my profile and how much time I spent on FB this month Happy. Scan your profile and let me know how popular YOU are. ![]() Visst man kan klicka på länkar men när man blir ombedd att klistra in en JavaScript kod bör man väl ändå tänka om? Tydligen inte. Förutsatt att man inte är lite kunnig inom programmering eller dylikt så bör man aldrig klistra in okänd kod i sin webbläsare. Vad gör denna kod? Förutom att spamma alla dina vänner med samma kod så tar den din Facebook sessions cookie och vad de gör med den är svårt att säga men allt från att bara spara i en databas med massa användar idn eller ett försök att ta över ditt konto. Efter det skickas du vidare till en fake verifikations sida där de försöker ta ditt konto igen. Men först ber de dig att fylla i en eller två undersökningar för att bevisa att du är en människa så att de kan tjäna lite pengar på reklam. Om du har kommit så långt kommer du troligen gå igenom hela verifikationsprocessen av ditt Facebookkonto och därmed få det kapat. Men det finns inga bevis på vad de sparar men troligen är den endast till för att spamma ner Facebook och ge skriptmakarens hemsida en massa trafik för att tjäna eventuella pengar. Sidor som hostar dessa script och antagligen lagrar dess information som man bör hålla sig undan ifrån är: bdatero.info botondefacebook.com fbprotrick.info yceresa.info tbadero.info basopu.info [ Redigerat mån maj 16 2011, 10:08 ] |
||
Tillbaka till toppen |
|
||
IZON |
|
||
Vi får se om detta fick ett snabbt slut: För att få bukt med alla säkerhetsproblem på Facebook har sajten utrustats med fyra nya funktioner som ska höja säkerheten väsentligt. Man har infört skydd mot cross site scripting-attacker och så kallad clickjacking samt även ett nytt system som kontrollerar om länkar leder till skadlig kod. Sist men inte minst har Facebook också försetts med ett inloggningssystem som kräver att du skriver in en särskild kod om du loggar in på sajten från en ny enhet. Funktionen är dock enbart ett tillval. |
||
Tillbaka till toppen |
|
||